Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BULI. BULI BALIK.

Gua ada layan satu video buli pelajar sekolah menengah di Penang. Apa yang gua perasan, ada ramai pelajar yang terlibat. Watak utama, gua panggil dia si bodoh, watak sampingan gua panggil si dungu, yang dibuli gua panggil si ketua kelas a.k.a si takut a.k.a si tak melawan.

Dari pembacaan gua, kes ni akibat daripada ketidakpuashatian si bodoh dan si dungu terhadap ketua kelas a.k.a si takut yang buat laporan kepada cikgu kerana si bodoh dan si dungu bawak handphone ke sekolah. Kesudahannya, si takut dibelasah teruk dengan si bodoh dan si dungu. Si takut tak melawan, walau sekali.

Wahhh…gua tengok, bukan main lagi si bodoh membelasah si takut…macam-macam skill ada, tomoi ada, silat pulut ada waima ala-ala koboi pun ada.Penerajang, siku, lutut, back elbow semua naik. Gua tengok si takut dah macam punching bag dah. Tak melawan pun! Tang ni yang gua geram, kenapa dia tak melawan? Bagila sebijik dua kat pembuli a.k.a si bodoh tu. Biar berdarah hidung sikit. Biar lebam biji mata. Biar buku bertemu ruas. Biar si bodoh tu tak lupa kesakitan tumbukan sulung. K-Monlah, lu lelaki bhai! Lain kali kalau ada orang buli, lu melawan sikit ok!

Tadi sempat gua surf-surf internet carik maklumat pasal kes ni, gua dapat tau yang budak-budak pembuli ni dah kena hukuman buang sekolah. Keh keh keh. Padan muka lu orang! Kecik-kecik dah pandai nak jadi gangster ye? Adik-adik, sekolah tempat belajar, tempat mencari kawan bukan tempat untuk bergaduh dan mencari lawan. Bangkai punya orang!

Zaman gua dulu kalau nak membuli, membuli dengan didikan. Bukan macam sekarang, hentam keromo ja. Chait!

P/s- ini semua bahana tv la ni, terpengaruh lebih. Lan todak, lan todak ni soma lu punya pasal la ni.

Tinggalkan Jawapan

