Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

SHAHEEN-2 BUAT GUA TERTARIK

Gua baru layan berita dunia tadi dan gua tertarik dengan pelancaran peluru balistik jarak sederhana buatan Pakistan, shaheen 2. Boleh tahan power. Jarak sederhana yang boleh beroperasi dalam jarak lingkungan 2500km. Boleh bawa kepala peledak konvensional dan nuklear.

Canggih betul Pakistan. Pesawat pejuang depa buat, kereta kebal mereka buat, peluru balistik mereka buat, semua depa ada. Gua tabik!

Gua yakin lepas ni, India pula akan buat ujian. Saja nak bagi “angin” pada Pakistan. Iyalah, Pakistan dan India bukan ngam pun. Mereka ni pun dok bertelagah dan berkelahi dari dulu lagi, samala macam Korea Utara Dan Selatan. Pakistan dan India merupakan kuasa nuklear di dunia juga Pakistan juga merupakan sebuah negara Islam yang mempunyai senjata nuklear selain Republik Islam Iran.

Persoalan yang kerap gua fikirkan, sampai bila Malaysia akan boleh jadi seperti Pakistan dalam memodenkan industrI ketenteraannya? Sampai bila kita perlu bergantung dengan negara luar dalam soal pertahanan negara? Gua fikir, sudah tiba masanya Malaysia memajukan industri ketenteraannya untuk kepentingan sendiri, lagipun dengan adanya pengeluaran aset-aset tentera atas jenama “Malaysia”, perbelanjaan untuk perolehan bagi peralatan pertahanan dapat dijimatkan dan sekaligus dapat mengekalkan tahap kerahsiaan maklumat aset pertahanan tersebut.

P/s – gunakanlah produk buatan Malaysia. Guanakanlah bahasa kebangsaan kita. Keh keh keh

One response

  1. bro

    salam bro… kita ada peluru berpandu taming sari (kecil saja) yang dimajukan oleh stride dan pernah ditayangkan ketika perbarisan. tapi tu citer lama, sekarang tak tahu apa yang dah jadi

    April 17, 2013 at 12:35 am

Tinggalkan Jawapan

