Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

SALAM RAMADAN KAREEM 1434; SUDAN DALAM KENANGAN

Sudah 2 ramadan berlalu. Sudah 3 hari Sudan aku tinggalkan. Banyak prospek dan peluang di sana, maklumlah negara miskin dan baru nak bertatih untuk membangun. Sudan mengajar aku tentang wasatiyah atau kesederhanaan. Saudara muslim di sana  hidup serba kekurangan…makanannnya tak seberapa, fasilitinya daif, hidupnya sekadar cukup dengan apa yang mereka ada. Itu semua tidak menghalang keimanan mereka untuk menyembah kepada tuhan yang satu.

Bila disebut sahaja Muslim dari Malaysia, mereka sudah cukup gembira dan tidak henti-henti mendoakan kita. Mereka sungguh memandang tinggi Malaysia dan mereka sungguh ringan tulang dan berbudi bahasa!

“Kaifahaluka? Ana muslim min malayzi”

Itulah ayat yang kerap aku gunakan setiap kali memperkenalkan diri jika bertemu dengan sudanese. Serta merta mereka mengungkapkan “Alhamdullilah” dan “Allahuakbar”.

Benar kata orang tua-tua…kadangkala pandanglah ke bawah, janganlah selalu mendongak ke langit.  Kita selalu ingin ke negara-negara yang maju, sejuk, dingin, cantik, kool. Namakan saja, Paris, Swedan, UK,  Switzerland dan lain-lain negara Europe serta timur tengah yang maju umpamanya UAE,  Qatar, Saudi serta lain-lain. Kita selalu inginkan keindahan hingga kita lupa ianya akan membawa kepada timbulnya sikap riak, takabur dan pembaziran semata. Jangan lupa untuk lihat negara miskin ini umpamanya di afrika…banyak nilai-nilai kemanusiaan dan keinsafan yang akan dapat kita pelajari. Lebih banyak kepayahan, keperitan dan jerih hidup di sana berbanding kita di Malaysia. Lebih banyak ilmu dan pengalaman yang baik dari Malaysia wajar dikongsikan dengan masyarakat di sana.

Bagi aku Sudan negaranya indah umpama sebutir permata di tengah gurun Afrika, masyarakatnya juga baik. Moga sudara muslim di Sudan sentiasa dilindungi Allah swt. Aminnn..

P/s- hidup ini umpama roda. Salam Ramadan Kareem.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s