Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

KISAH BERBUKA PUASA AKU SIRI 2

Kecik-kecik masa puasa dulu, ada sekali aku cuba bereksperimentasi untuk menyediakan signature refreshment ketika berbuka. Dengan segala kreativiti, ditambah dengan sedikit inovasi, sedikit imaginasi aku fikir ianya bakal menjadikan aku terkenal dengan hidangan singnature.

Petang tu, lepas balik sekolah agama aku rehat depan tv. Layan jejak rasul dan kartun. Lagi setengah jam nak berbuka, aku pergi dapur. Mak aku sebuk masak. Aku usha peti ais, ada air tebu, nata de coco, buah anggur, sirap, laici, jus orange peel fresh, ada air kotak teh bunga dan air karot yang emak aku baru siap blender.

Ya! Aku ambil kesemua bahan yang aku listkan di atas. Ambil blender, masukkan semua bahan dan tambah ais. Letak sikit gula melaka dan air sirap rose. Kasi merah, kasi garang!

Hasilnya, singanture refreshment aku pun terhasil dan tak sabar nak merasanya.

730 azan berkumandang, tanpa lengah aku terus minum air spesial yang telah aku buat tadi. Dek kerana haus, habis secawan! Puas dan kenyang! Rasanya macam ada sedikit pelik, tapi menyegarkan. Cuma aku terdengar mak aku cakap…

“Long kalau kamu malam ni sakit perut, mama tak tau ye”

Tak tunggu lama….balik teraweh, aku melekat kat tandas dan begitulah untuk dua hari selepas itu.

P/s- singnature refreshment konon!

Tinggalkan Jawapan

