Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

RAYA TAK MERIAH TANPA MERCUN

Zaman sekarang nak dapat mercun bukan senang. Susah yang amat! Serious! Kalau zaman aku kanak-kanak dulu, nak dapat mercun punyalah senang. Pergi mana-mana bazar ramadhan, berlambak brother-brother penjual mercun dan harganya murah-murah belaka!

Thunder clap, 60 batang lebih kurang RM25-RM30. Mercun roket biasa cuma RM15 sekotak. Mercun lebah, mercun ayam, ketupat, dus2 dan lain-lain semuanya murah. Mungkin sebab senang dapat dan bukan satu perkara yang rare, harganya jadi murah. Lepastu beli pula banyak, main sampai muntah. Kadang-kadang kalau tak habis, boleh pulak carry forward ke Raya Haji dan kalau tak habis, carry forward ke Raya Aidilfitri tahun depan.

Aku juga pernah main meriam buluh di kampung masa zaman kanak-kanak. Main bersama pak cik dan sedara mara yang lain. Meriam buluh bunyinya luar biasa. Lagi banyak karbait di letak, lagi kuat bunyinya. Di kampung, dentuman meriam buluh umpama kita sedang berada di battlefield atau war zone. Saling bersahut-sahutan dan tak henti kadang-kadang sampai subuh hari pagi raya. MERIAH!

Paling aku hairan, sepanjang karier aku bermain mercun, tak pernah pun kami cedera atau hilang jari. Tak pernah aku dengar berita budak-budak kampung aku masuk hospital sebab meriam buluh pecah. Itu yang aku hairan, jika nak dicomparekan dengan budak-budak zaman sekarang. Asal main, mesti hilang tangan. Mesti masuk paper sebab cedera. Ada yang buta, hilang jari, kudung tangan. Lepastu, buat muka insaf, gambar pula, pose duduk di katil ward hospital dan berkata “saya betul-betul menyesal main mercun, tengoklah saya hilang jari…macam mana saya nak menulis ketika di sekolah”.

Pelik! Aku fikir, budak-budak ni main dengan cara yang merbahaya. Mungkin nak tunjuk hero. Aku ambil contoh, pernah keluar dalam paper ada seorang budak baling mercun bola ke arah kawan-kawannya! Bangang abadi namanya tu! Tak pasal-pasal member tu hilang sebelah mata.

Budak-budak zaman sekarang ni nak kena pergi kursus dulu, dapat sijil tauliah, baru bole main agaknya. Aku ada buat kursus ni, MERCUN 101, nak daftar? Keh keh keh.

P/s- Raya tak meriah tanpa mercun.

Tinggalkan Jawapan

