Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

UPSR…KEHIDUPAN BARU BERMULA

Budak-budak sekarang, baru dapat 5A UPSR, sudah pandai berlagak. Kata besar dan berangan nak hadiah mahal-mahal, walaupun keluarga tak mampu nak belikan. Kadang-kadang dengan riak dan muka yang serupa mintak kaki, bercakap kepada dunia akan keberjayaannya yang buka kepalang itu.

Satu hari, hari Khamis yang lepas. Aku ke pejabat pos. Selesai urusan di dalam, aku keluar dan menuju ke kereta. Kebetulan, pejabat pos berhampiran dengan sekolah rendah. Dari jauh aku lihat sekumpulan budak-budak sekolah yang lengkap berpakaian sekolah bergelak tawa gembira sakan! Dari jauh dah kedengaran keriuhan hilai tawa mereka. Aku, pak cik mak cik, dan orang sekeliling hairan melihat mereka dengan galak sekali, perangai budak-budak sekolah tu tak ubah macam cimpanzi lepas kandang.

Budak-budak tu semakin hampir dengan kedudukan aku dan aku terdengar perbualan mereka.

“Weh, aku dapat 5A weh, balik ni aku nak mintak IPhone kat bapak aku!”

“A-ah! Aku nak pun sama, aku nak mintak Playstation 4!”

“Malam ni buat party nak?”

“Boleh! Jom!” Aku ada banyak filem 1 kaler kalau kau orang nak tengok”

Wah……dasyat…dasyat budak zaman sekarang. Baru dapat 5A sudah lupa dunia. Sudah lupa akhirat! Mintak itu dan ini, siap nak berparty lagi! Hehei! Kamonlah…baru UPSR. Kamu ingat dengan UPSR kamu dah lulus ujian dunia? Apalah nak jadi dengan budak-budak ni….Otak bijak, rupa ada, akhlak entah ke mana?

Aku geleng kepala dan hanya mampu melihat kelibat budak-budak itu yang hilang di sudut bangunan dengan hilai tawa mereka.

P/s- Apa nak jadi….

Tinggalkan Jawapan

