Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

PEMERHATI LEBUHRAYA ; LORI TERBALIK

Lewat petang aku keluar pejabat. Macam biasa, hujung-hujung tahun ni biasanya Malaysia berada di musim hujan. Jadi, petang tadi dalam hujanlah aku meredah lebuhraya utara selatan dari Bangi ke Melaka. Bila dah hujan, paham-paham je lah. Jalan menjadi basah, trafik sesak dan kadang-kadang boleh membawa kepada kemalangan. Inilah persamaan linear yang aku yakin dan amat sesuai untuk dihubungkan diantara musim hujan, jalan basah, trafik sesak dan juga kemalangan.

Juga mungkin kita dapat menulis thesis bagi mengkaji kemalangan jalanraya dengan menggunakan segala variable-variable yang aku dah senaraikan tadi untuk dibuat research di peringkat kedoktoran.

Berbalik kepada cerita lori terbalik. Aku teruskan pemanduan sampailah berhampiran RnR Seremban arah selatan. Trafik da mula sesak di sekitar kawasan perkilangan area Nilai (baca; kilang bumbung hijau). Aku agak mesti ada eksiden ni, memang tidak syak lagi!

Betul! Satu lori terbalik di lebuhraya bertentangan dengan aku. Keadaan agak teruk. Polis, ambulans dan peronda lebuhraya PLUS berada di sekitar kawasan kemalangan.

Macam biasa. Tabiat rakyat Malaysia, kalau kemalangan berlaku…komfom jalan sesak luarbiasa dan telahan aku betul lagi tepat. Kesesakan yang berlaku kesan dari kemalangan tadi amat panjang, lebih 5 kilometer! Itu kesesakan menghala ke utara (baca; Kuala Lumpur) yang menghala ke selatan pun sama, sesak lebih 1 kilometer.

Sememangnya rakyat Malaysia memang prihatin. Prihatin “menonton”!

P/s- perangai orang malaysia…..sabor je lee..

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s