Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

KAMU FIKIR SUKAN BOLA INI APA?

Kamu…ya…kamu, kamu yang berada di luar sana. Kononnya kamu tegar meyokong sukan bola sepak. Kamu tahukan sukan menyatukan semua orang. Kamu tahukan sukan ini merupakan ibu segala sukan, tok nenek kepada semua sukan? Sukan bola bisa buat orang kaya maupun miskin waima yang papa kedana turut ceria berhibur menghilang durja hati yang lara. Lihat pasukan kesayangan menyumbat gol…gegak gempita rumah, kedai mamak mahu pun stadium!

Kamu faham bukan?

Tak kira kaum, bangsa, warna kulit, tak kira agama. Jantina, lelaki atau perempuan. Pengkid atau pondan. Semua ikut suka pada bola sepak. Saat sepak mula, hati pasti berdebar menanti pasukan mana menang, pasukan mana sayur. Pada yang sayur, no heart feeling meh! Next round cuba lagi.

Jadi, kenapa perlu bergaduh? Bertekak, bermasam muka, mengadu domba, fitnah memfitnah, tuduh menuduh, bergaduh dalam terowong?  Kamu fikir sukan bola ini sama dengan politik? Kamu fikir sukan bola ini hanya untuk kepentingan peribadi? Jangan sampaI satu hari nanti dalam arena bola sepak Malaysia ada yang dituduh “kaki main belakang”. Kalau sudah ke tahap itu, nampaknya sukan bola sudah tercemar….jauh lebih tercemar dari wabak e-coli.

Dulu, satu ketika dulu yang tak berapa nak dulu…heboh kes bawak komando masuk stadium. Baru tadi cek update kat fb, satu stadium dah di pasang kawat besi berduri. Haaa…esok lusa pakai full vest balistik armor main atas padang. Itu senarionya. Faham sendiri.

Hey, k-monla….bola sepak Malaysia baru sahaja nak bangun. Liga Malaysia baru nak maju. Jadi majukan pemikiran. Sukan menyatupadukan semua, bukan memecah belah.

Ceh! Ini semua poyooooo!

P/s- Majulah sukan untuk negara! Lagi satu wa nak pesan…ingat-ingatlah akhirat…keh3, ingat lu power sangat ka?

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s