Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

GADGET or PERMAINAN SEBENAR???

Aku suka tengok anak aku bermain permainan sebenar instead of bermain gadget telefon pintar atau tablet. Sebagai contoh, anak aku minat ultraman dan raksaksa…jadi, aku belikan permainan itu. Walau berjalan keluar sekali pun kami akan bawakkan juga ultraman dan raksasa, waima di atas meja makan sementara menunggu makanan dihidang aku akan lihat anak aku si Khaliff bermain leka dengan permainannya.

Maka di rumah aku ada puluhan patung permainan ultraman dan raksaksa (bukan original, aku tak mampu beli yang original) dan tak semuanya kami beli ada yang dihadiahkan oleh Atuk, Nekma, uncle dan pak cik mak cik nya. Maka bertimbunlah patung ultraman di rumah kami. Keduanya, LEGO block (pun bukan LEGO block yang ori). Kami belikan set LEGO ni kerana kami dapat lihat kecenderungan anak kami lebih kepada dunia engineering. Khaliff suka merekacipta Jet Pejuang, Kapal Laut, Kereta Kebal, Senjata pelbagai varian (ada yang menyerupai M4A3, Sniper MG 50. dan macam-macam lagi). Dari hari ke hari, kekreatifan tersebut dapat dilihat dan hasilnya cukup-cukup positif.

Tak semestinya kami tak memberikan gadget kami (tab dan telefon pintar) kepadanya. Kadang kala jika keadaan memerlukan kami akan berikan juga untuk dia merasakan permainan video tapi dalam keadaan terkawal dan berpada-pada.

Heh. Aku harapkan minat yang ada dalam dirinya ni berterusan!

Rifle anti material (sejenis rifle sniper berkaliber besar) katanya nak take down F16 dan Frigate yang menceroboh tanah airnya. Khaliff cipta rifle tu pakai lego. Memang kami belikan khaliff lego untuk dia berimaginasi. Be creative son! Itu yang aku katakan pada dia.

Rifle anti material (sejenis rifle sniper berkaliber besar) katanya nak take down F16 dan Frigate yang menceroboh tanah airnya. Khaliff cipta rifle tu pakai lego. Memang kami belikan khaliff lego untuk dia berimaginasi. Be creative son! Itu yang aku katakan pada dia.

p/s – Kalau nak berCOC sekali sekala apa salahnya…..

Tinggalkan Jawapan

