Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

KISAH LEBUHRAYA

Ramalan cuaca kat fb ni merupakan ciri2 baru yang ada di fb.  Ramalan akan dibuat berdasarkan lokasi kita berpandukan gps handphone. Terasa lucu jugak bila hari2 aku akan dapat ramalan yang berbeza untuk dua tempat yang berbeza. 

Iyalah,  aku ni duduk di melaka,  kerja pula di nilai, n9.  Bila pagi di melaka diramalkan hujan,  aku smpai opis ramalan bertukar ke cuaca ok,  kang bila petang nak balik melaka,  sekali lagi ramalan bertukar. Ini keadaan sekarang. 

Kalau 7 tahun lepas fb dah ada ciri2 ni,  lagi jenuh aku nak melayan.  Dulu waktu awal2 kahwin,  aku bekerja di KL,  menetap pula di Melaka,  komfom aku akan dapat ramalan 4 negeri yang aku lintasi,  Melaka,  N9,  Selangor n KL. 

Diam x diam April ni aku bakal menyambut ulang tahun aku travel di hway PLUS,  dari Melaka ke KL (3 tahun pertama), Melaka ke Bangi,  (3 tahun berikutnya)  dan kini Melaka ke Nilai, N9.

Ikut perkiraan aku,  dengan perbelanjaan atas jalan seharian aku,  masuk tahun ke 8 ni,  aku mampu membeli sebijik mazda CX5 cash atau mungkin sebijik jet Pejuang Rafale atau 3 bijik UAV predator!  Ini perkiraan aku. 

Jadi pada kawan2 yang kat luar tu dok rasa susah p kerja walaupun jarak dari rumah ke opis baru setengah jam dah mengeluh pasal jauh nak p kerja,  hadap jem pun dah marah2, nasihat aku,  cuba bayangkan ampa kat tempat aku. 

Sepanjang 8 tahun ni,  segala macam mak nenek aku pernah hadap kat hway dan jalan dalam (ikut jalan perbandaran).  Aku pernah sesat ke kampung bunian mana tah kat kuala linggi,  (jam 5 pagi), aku dr masjid tanah melalui jalan dalam menuju ke exit pedas linggi. Aku pernah hadap gangster nak pakuk kereta aku kat rnr seremban, 2x gak aku kena (depa ingat aku kosongka?),  tengok eksiden kat hway lagi xpayah cerita,  jalan jem teruk dan pernah sampai rumah jam 12 tengah malam, bumper kereta pecah pasal langgaq tayar pecah kat hway,  borak2 kat divider hway dgn brader2 lori sambil kena sepam dua (aku tak merokok,  tp dek kerana kita xnak kecikkan hati depa,  aku pekena sikit.  End up aku rapat dgn beberapa brader lori kontena)  sbb ada eksiden (lori melintang atas jalan), bateri kong kat hway (ada pulak gagak hitam offer bateri, mahal gila,  nak pow la tu,  last2 aku pow dia balik) ,  dan macam2 lagi lah! 

Apapun,  happy annivesary kat aku dan hway PLUS,  hawau! Aku ni dikirakan sebagai penjana ekonomi negara jugak. 

p/s-Esok aku ingat nak pakai Ah64D Apache Longbow,  terbang smpai bumbung opis aku.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s