Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

KOREA UTARA,  SETIAKAN TENTERA MEREKA? 

Brother rambut petak selup tepi (baca; Kim Jong Un) kini cuba menonjolkan kekuatan ketenteraan Korut dalam parade terbaru bersempena dengan hari kelahiran pengasas Korut. Mungkin dengan mempamerkan kekuatan ketenteraan mereka sedikit sebanyak dapat menaikan sedikit motivasi rakyat Korut dan menggusarkan USA serta sekutunya.  Hari ini Korut memberi amaran bahawa mereka akan menggunakan Nuklear jika Amerika CUBA2/tunjuk berani menyerang mereka. Amerika pula menjawab dgn nada angkuh bahawa strategi pre-emptive strike akan mereka gunakan jika Nuke Korut mendarat di sana. 

Angkatan bersenjata Korut dibarisi dengan berjuta tentera regular dan reserve serta beribu kereta kebal/perisai, ratusan jet pejuang (baca; kebanyakkan barisan jet pejuang adalah dari zaman perang korea) ratusan kapal perang untuk tentera laut mereka. Peluru ICBM jarak jauh dilengkapi peledak nuklear dan lain2 lagi. Malah merupakan satu2nya negara yang mempunyai anggota komando yang terbesar di dunia.  Walau dibarisi dengan pelbagai senjata dan personal,  bagi aku angkatan bersenjata Korut bukanlah satu angkatan yang kredibel. Malah aku lebih yakin dengan ATM walaupun angkatan bersenjata kita tidaklah sebesar mana. 

Kerana apa? 

Salah satu sebab adalah jatidiri dan semangat patriotik dikalangan rakyatnya sendiri. Isunya di sini sebilangan besar rakyatnya yang hidup di dalam negara sedang “ditindas” oleh dinasti Kim secara terang-terangan dan kebanyakkan dari mereka tidaklah loyal kepada pemerintah. Sebilangan besar rakyat mereka hidup dalam serba payah, kekurangan sumber asas terutamanya makanan berzat,  susah dan derita serta hidup dalam kepura-puraan.  Berpura-pura menghormati “dear leader dan supreme leader” mereka walhal hakikatnya mereka tidaklah “setia” mana.  Dinasti Kim cuba mendoktrinkan kepada rakyatnya dgn pelbagai propaganda agar mereka patuh kepada pemerintah. Proses doktrinisasi ini bermula sejak bayi itu dilahirkan,  masuk ke alam persekolahan hinggalah ke mati. Segala radio dan siaran tv lebih kepada propaganda mengenai “kehebatan” Korut dan dinasti Kim.   Jika ingkar,  pesalah akan ditangkap dan seluruh kaum kerabat keluarganya akan dibunuh atau dihantar ke kem2 buruh paksa di lokasi terpencil dalam Korut.  

Sebenarnya,  bila2 masa rakyat mereka “cuba” untuk “betray”. Itu realiti kehidupan di Korut,  dan bagi rakyat mereka yang bekerja di luar negara hanya terdiri dalam 3 golongan sahaja iaitu perisik,  pekerja seks dan buruh paksa. Malah dalam chapter 5 dalam buku Dear Leader,  bertajuk “North Korea women sold as Pigs”. 

P/s- Buku “Dear Leader” yang aku beli pada 2014 menceritakan segalanya. Kisah seorang agen paling senior bahagian propaganda bernama Jang-Jing Sung berpaling tadah. Sebenarnya ramai warga Korut berpaling tadah dari pelbagai latar belakang dan peringkat.  Ada yang selamat dan ada yang mati, ada juga yang diseksa dengan kejam.  Sebilangan hidup dalam buangan ada yang menjadi hamba dan hamba seks. 

“Dear Leader”? Dear Leader embah mu! 

Gambar ihsan RTM1.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s