Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

PELAJAR MALAYSIA MATI DIBUNUH DI INDONESIA, MAHU DEMO?

Apa akan terjadi sekiranya ada pelajar Indonesia mati dibunuh dengan kejam di Malaysia. Apa pula reaksi kerajaan Indonesia dan rakyatnya yang memang terkenal dengan demonstrasi tunjuk perasaan itu? Pada 7 November 2011 yang lalu, penuntut perubatan dari Malaysia telah mati dibunuh dengan kejam di Malang, Jawa Timur. Beliau yang aku maksudkan adalah mendiang Adrian Jay Pereira, 22. Difahamkan mendiang mati dibunuh dengan kejam akibat mahu mempertahankan motornya yang hendak dicuri.

Mayat pelajar Malaysia, Adrian Jay Pereira yang mati dibunuh di Malang, Indonesia tiba di KLIA, Sepang semalam sebelum dibawa ke rumahnya di Taman Klang Jaya, Selangor-Ihsan gambar, Utusan Malaysia

Tiada kecaman, ugutan dan demonstrasi terhadap kejadian bunuh ini di hadapan Kedutaan Indonesia di Malaysia menjadi bukti rakyat Malaysia sentiasa menghormati undang-undang Indonesia. Bukanlah maksudnya NGO mahupun kerajaan Malaysia tidak peka atau tidak patriotik. Tetapi selalunya kita mendahulukan rundingan dan muafakat untuk menyelesaikan masalah. Ada beratus-ratus NGO di Malaysia ini dan jika digerakkan mereka-mereka ini di depan Kedutaan Indonesia bagi membuat tunjuk perasaan boleh sahaja, akan tetapi warga Malaysia lebih matang dan berfikiran rasional dengan perkara sebegini. Tidak perlu bertindak bodoh.

Aku berani jamin 200 peratus jika kejadian seumpama ini berlaku di Malaysia dengan mengakibatkan kematian dikalangan warga Indonesia dan mati dibunuh pula oleh orang Malaysia (baca; warga Malaysia) sudah tentu bangunan kedutaan Malaysia di Indonesia menjadi sasaran para demonstran tegar warga Indonesia. Kedutaan bakal dicampak dengan najis, bendera Malaysia bakal diinjak dan dipijak kemudian dibakar, malahan bangunan Kedutaan juga bakal dipenuhi dengan kehadiran para demonstran ini. Warganegara Malaysia pula dikeji, dicemuh dan digelar sebagai “Maling” bukan itu sahaja bahkan perkataan Malaysia itu sendiri ditukar kepada “Malingsial” di laman-laman web. Yang juga akan berlaku ialah kumpulan NGO dan ahli politik negara itu menekan pemerintah Indonesia supaya mendesak Malaysia mencari pembunuh tersebut hingga ke lubang cacing dan selagi tidak jumpa, selagi itu para demonstran tegar ini menekan pemerintah Indonesia. Gegak gempitanya tentu luar biasa dan mungkin sekali lagi akan ada aksi ‘sweeping’ rakyat Malaysia di Indonesia. Betapa sakitnya hati rakyat Indonesia kepada Malaysia.

Kita lihat sahaja dengan pelbagai contoh yang pernah berlaku sebelum ini iaitu semasa Aidilfitri yang lalu di mana para demonstran Indonesia membuat tunjuk perasaan sambil membawa bendera Indonesia serta bendera kumpulan masing-masing serta sepanduk “Ganyang Malaysia”, mereka membunyikan hon motosikal dan meneriak “Ganyang Malaysia” di hadapan kediaman Duta Besar Malaysia di Patra Kuningan dan di hadapan Kedutaan Besar Malaysia, Kuningan, Jakarta Selatan. Demonstrasi berkonvoi 150 motosikal itu membabitkan kira-kira 300 penunjuk perasaan dari beberapa kumpulan aktivis yang menamakan diri “aliansi pemuda pemudi anti-Malaysia” dengan didominasi anggota kumpulan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera).

Bagi pihak di Malaysia, tiada apa yang berlaku. Tiada tunjuk perasan dan sebagainya dari rakyat Malaysia cuma, Duta Besar Malaysia di Indonesia, Datuk Syed Munshee Afdzaruddin Syed Hassan menegaskan, hukuman berat perlu dikenakan ke atas pelaku yang bertindak di luar batas kemanusiaan itu selain akan terus memantau dan menunggu tindakan susulan pihak berkuasa Indonesia. Kematiannya merupakan isu yang memerlukan pembelaan sewajarnya.

p/s –  Bukankah serumpun, sewajarnya pihak/warga di Indonesia harus lebih matang dan tidak perlu bertindak terburu-buru kerana apa jua masalah boleh diselesaikan dalam bentuk rundingan. Lebih baik begitu.

Update terkini, 7 orang suspek sudah diberkas bagi membantu siasatan berhubung kes pembunuhan ini di Indonesia. Harap keluarga pelajar ini banyak bersabar.

3 responses

  1. mmg kene ngan nma tmpt tu la…Malang

    November 17, 2011 at 10:01 am

  2. rizwananxzetia

    betul2 nama tempatje malang dah lah ingt mangsa nasip malang wkwkwkwk

    Disember 1, 2011 at 11:21 am

  3. cesc fab

    kesian keluarga mangsa…harap bersabar. kita rakyat malaysia harus bertindak dengan meggunakan akal dan bukan bertindak dengan mengikut perasaan. harap pihak berkuasa indonesia akan mencari pembunuh tersebut dan kengenakan tindakan yang sewajarnya.

    Disember 4, 2011 at 4:45 am

Tinggalkan komen