Pemerhatian dan pandangan dari bebola mata yang berkaca mata terus dinukilankan dan diekspresikan dalam bentuk penulisan…

BONUS/DUIT RAYA KAKITANGAN AWAM 2011

Berita baik untuk semua penjawat awam kerana baru sahaja tadi di berita ada diumumkan bonus setengah bulan gaji atau minimum RM500 yang akan dibuat seawal-awalnya pertengahan bulan Ogos ini. Malah pemberian bonus ini juga turut melibatkan golongan pesara kerajaan yang juga bakal mendapat habuan sebanyak RM500. Pemberian bonus dan bayaran khas itu akan melibatkan 1.27 juta penjawat awam Persekutuan dan 590,000 pesara kerajaan dengan anggaran perbelanjaan sebanyak RM2 bilion

Sebelum ini Perdana Menteri ada mengumumkan bantuan hari raya kepada peneroka FELDA dan kini sudah tiba golongan kakitangan awam mendapatnya pula. Tambahan pula, ini sebagai menghargai sumbangan dan serta dedikasi penjawat awam kepada memudah dan menjayakan perlakasaan program pembangunan negara.

Sebelum ini terdapat juga pengumuman yang oleh Kerajaan Negeri Selangor melalui menteri besarnya mengenai pengumuman pemberian duit raya kepada seluruh kakitangan kerajaan negeri sebanyak RM500 dan terdapat juga sumber-sumber yang dipercayai menyatakan Kerajaan Negeri Pulau Pinang juga bakal menurut jejak langkah Kerajaan Negeri Selangor untuk membuat pengumuman pemberian bonus kepada kakitangan awamnya sebanyak RM600.

Apa pun adalah diharapkan semua kakitangan yang menerima duit bonus atau duit raya ini dapat memanfaatkan sepenuhnya pemberian ini dan sekurang-kurangnya dapat meringankan perbelanjaan menjelang musim perayaan tidak lama lagi.

p/s – Adakah kakitangan kontrak/sementara/sangkutan turut layak menerima bonus ini?

Sumber; Berita-berita arus perdana

UPDATE!!! 10 OGOS 2011 (RABU)

Untuk makluman semua, setiap Jabatan atau agensi kerajaan yang terlibat pastinya akan menggunapakai Pekeliling yang diwartakan oleh Jabatan Akauntan Negara atau Jabatan Pentadbiran Awam dan lain-lain sebelum melaksanakan pembayaran bonus ini. Oleh itu aku dikhabarkan Pekeliling ini sudah pun di upload di web JPA dan jika mahu kepastian boleh klik di bawah.

Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8 Tahun 2011

So,  dalam setiap pekeliling pastinya ada menyatakan serba sedikit mengenai tujuan, latar belakang, pelaksanaan syarat pembayaran, kaedah pembayaran dan akhir sekali tarikh kuatkuasa serta pemakaian pekeliling ini. Menurut dari pekeliling ini, tarikh kuatkuasa adalah berkuatkuasa melalui tarikh ianya dikeluarkan.

Apa pun dah dapat bonus ni berbelanjalah dengan bijak serta berhemah. Elakkan pembaziran.

p/s – Terjawab sudah, budak-budak kontrak ke, sangkutan ke, sementara ke adalah layak untuk meneriam bonus ini. Syukur!

UPDATE!!! 16 OGOS 2011 (SELASA)

Nampaknya kebanyakkan kakitangan awam telah pun menerima bonus hari raya yang diumumkan oleh PM tempoh hari. Dengar-dengarnya pembayaran dibuat pada hari ini 16 Ogos 2011, dan rata-rata teman-teman dari pelbagai agensi dan jabatan ada memaklumkan padaku tentang hal ini  dalam nada penuh kegembiraan.

Mahu kepastian? mahu kesahihan? Cuba pergi ke ATM machine untuk bukti dan silalah semak di sana. Tapi ada juga segelintir kakitangan awam yang lewat menerima pembayaran bonus ini dan pada pendapat aku pembayaran ini dibuat berdasarkan Jabatan masing-masing. Tapi, jangan risau janji dibayar…..Lewat atau cepat bukan subjek utama kerana yang pastinya duit tersebut pasti akan dimasukkan terus ke akauan kalian semua.

Apapun berbelanjalah dengan bijak jangan bila tiba hari raya, duit sudah habis dibelanja pula!

Memang rata-rata kakitangan kontrak atau sementara adalah layak menerima pembayaran (baca; Pekeliling Perkhidmatan Bil. 8 Thaun 2011), tapi kedengaran juga ada kakitangan ini (baca; kontrak, sementara RA dan lain-lain) yang tidak dapat dibayar kerana mereka dibiyai oleh duit projek (baca; geran-geran penyelidikan dan lain-lain) dan ianya bergantung kepada Ketua Projek juga, jika dimurahkan rezeki, dan diluluskan maka mendapatlah bonus tersebut. Bagi mereka yang tidak menerima bonus ini, anggap sahajalah tiada rezeki, ok.

p/s – Aku masih belum menerima bonus. Mudah-mudahan duit tersebut akan dimasukkan segera.

3 responses

  1. Salam.

    Pekerja-pekerja kontrak telah ditamatkan perkhidmatannya dan tidak akan disambung oleh pihak Kerajaan/JPA. Mereka telah dijadikan ‘korban politik’ sahaja demi memenuhi pembayaran bonus kepada kakitangan kerajaan yang lain.

    Ogos 9, 2011 at 5:47 pm

    • sadisbicara

      Haa… okeh la tu.. tamat kontrak jer.. bukan tamat riwayat pun…

      Ogos 10, 2011 at 5:00 am

  2. Habib Ahmad

    MAJLIS2 ILMU SEPANJANG RAMADHAN

    1. Majlis Ihya Ramadhan di Madrasah at-Tazkiyyah

    2. Pengajian Kitab dan Tazkirah Ramadhan Bersama Syeikh Muhammad Nuruddin al-Banjari al-Makki Sepanjang Ramadhan 1432

    3. RAMADHAN SERIES 15TH

    4. Majlis Khas Di Masjid Ar Ridhuan

    Ogos 10, 2011 at 4:02 am

Tinggalkan komen